W stronę światła, czyli jak sobie radzić z zimowym niedoborem słońca ?

Powoli zbliża się najkrótsza noc w roku, potem słońca będzie coraz więcej, ale jeszcze przez jakiś czas będziemy musieli znosić niedobór światła bijącego z naturalnej lampy.  Naturalne światło słoneczne jest dla naszego organizmu najzdrowsze, ale skoro występuje jego deficyt to musimy się ratować sztucznym oświetleniem.  Nie każde rozwiązanie jest korzystne dla naszego zdrowia, nie każde jest dla nas dostępne.  Często nie zdajemy sobie sprawy z tego jak ważne jest dla naszego organizmu dobre oświetlenie.

depresjażarówka

Słońce, a zdrowie

Już starożytni medycy zwrócili uwagę na to jak olbrzymią rolę a naszym życiu odgrywa światło słoneczne, kiedy to zalecali chorym kierować oczy w stronę słońca. Dziś wiemy, że światło słoneczne wpływa na prawidłowy poziom melatoniny w naszym organizmie, od której zależy prawidłowy cykl snu oraz syntezę witaminy D, która odpowiada za strukturę i budowę kości. Wielu ludzi boryka się z problemem zimowej depresji, która pojawia się wraz z coraz krótszym dniem. Objawiać się ona może między innymi  mniejszą aktywnością, smutkiem i chronicznym zmęczeniem.  Co zatem zrobić wtedy gdy nie ma tego światła słonecznego  za wiele? Odpowiedź jest prosta, trzeba  umiejętnie to słońce udawać.  

lampazesłońca

Co zamiast słońca?  

Trzeba zatem stosować takie oświetlenie, które najwierniej emituje światło słoneczne , a dokładniej jego temperaturę i barwę. Dawno minęły czasy, kiedy mieliśmy do wyboru tylko tradycyjne żarówki o różnej mocy. Jednak mimo tego, że zaczęliśmy coraz częściej stosować oświetlenie LED oraz świetlówki (zwłaszcza w biurach), żarówka wywołuje najmniej kontrowersji. Często brakuje wiarygodnych badań na temat wpływu różnego rodzaju urządzeń emitujących światło na nasze zdrowie, a ich producenci dbając o swój interes  dementują wszelkie doniesienia o rzekomej szkodliwości oferowanych przez nich produktów.

żarówka

 

Zastępowanie żarówki

Popularne jarzeniówki, stosowane często w biurach z kilku powodów wpływają na nas niekorzystnie.  Po pierwsze natężenie emitowanego przez nie światła jest dużo mniejsze od światła słonecznego (zaledwie 500 lux w porównaniu do 4000lux słońca) i nasz wzrok się przy nich po prostu męczy. Po drugie jest to światło migotające, które źle wpływa na nasz układ nerwowy (szczególnie powinni go unikać epileptycy). Jeżeli nie jesteśmy w stanie przekonać szefa, żeby zmienił oświetlenie w biurze, to zawsze możemy zastosować lampkę z żarówką, która przełamie niejako światło świetlówek.

Jeżeli zaś chodzi o oświetlenie LED, to tak do końca nie został zbadany jego wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Z jednej strony odzywają się przeciwnicy światła diodowego, którzy mówią, że jest to światło dalekie od naturalnego i emitujące często niekorzystne dl a nas światło niebieskie i fale ultrafioletowe. Z drugiej pojawia się opinia, że dobrze wykonane, markowe oświetlenie LED-owe nie szkodzi naszemu zdrowiu i z powodzeniem udaje ciepłe światło słoneczne.  Na pewną warto unikać szkodliwych, tanich podróbek, które mogą wpadać w niezdrowy dla nas tryb migotania.

oświetlenieLEDgaleria.trojmiasto.pl

 

www.galeria.trojmiasto.pl

Gdy już  dopadnie nas zimowa chandra

Jeżeli chodzi o dostęp do światła słonecznego to nasza pozycja nie jest taka zła w porównaniu do krajów skandynawskich. Norwegowie i Szwedzi o wiele częściej borykają się z depresją związaną z niedoborem słońca, która może się objawiać się zmniejszoną aktywnością, smutkiem,  czy nawet przyrostem masy ciała. Naukowcy nie zbagatelizowali więc tej powszechnej dolegliwości, która i w naszym kraju jest dość popularna (bo któż z nas nie cierpiał z powodu braku słońca?) i opracowali specjalne lampy do terapii światłem. W Skandynawii można je spotkać w ośrodkach zdrowia, a nawet biurach, u nas nie są jeszcze tak popularne, ale powoli i na naszym rynku pojawiają się lampy antydepresyjne. Cykl fototerapii polega na regularnym (np. 2 sesje dziennie po kilkadziesiąt minut) wpatrywaniu się w mocne źródło światła , które ma nam zastąpić  niedobór światła słonecznego.

lampaantydepresyjnawwwelmecio.pl

 

Mam nadzieję, że wpis ten przekonał Was jak ważne dla naszego życia jest odpowiednie światło, zwłaszcza zimą, gdy słońca jest tak mało. Zadbajmy zatem o zdrowie nasze i naszej rodziny stosując odpowiednie oświetlenie. W razie wątpliwości dotyczących tego jakie oświetlenie wybrać, zalecamy kontakt ze specjalistami. Niech światło będzie z Wami.

Najnowsze wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Written by:

One Comment

  1. Krzysiek
    12/27/2015
    Reply

    To prawda, że dobór odpowiedniego światła, jego barwy i natężenia nie jest wcale takie łatwe. Mi na przykład przeszkadza światło, które ma zbyt nienaturalną białą barwę, nie wspominając już o tym, gdy oświetlenie jest zbyt intensywne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *